- Jag gick till mig själv och vad jag använder dagligen och vad jag saknar. Som fotbollsmålvakt har jag fått testa på många olika kompressions- och träningskläder från en mängd olika märken. Det gjorde att jag visste vad jag saknade och ville ha.

Så var starten och Divina växte fram! Första kollektionen blev just kompressionskläder till killar. Men Isac insåg ganska snabbt att killar inte var så roliga att designa kläder till.

- Gillar man en svart T-shirt som sitter bra, köper man en ny likadan när den är utsliten. Då har man rätt fort gjort dem plaggen som killar tycker om, förklarar Isac.

Han fortsätter att förklara att en tjej däremot, de hittar ett par träningstights som sitter bra och vill sedan ha de i alla färger som går att få tag på.

Efter den första kollektionen blev Isac taggad på att fortsätta att utveckla Divina. Han började fråga lagkamrater och andra som tränar på gym vad de gillar att träna i, både gällande utseende och material.

- Jag ville veta vad andra ville ha och försökte hitta ett kundbehov. Det var då vi också började med träningskläder för tjejer, säger Isac.

Det var väldigt viktigt för honom att vara lyhörd, både på kundernas feedback och önskemål men också vad marknaden ville ha.

Mottot för Isac har varit att bredda sortimentet så mycket att man inte ska behöva gå till ett annat märke. Idag har Divina över 400 produkter. Det finns allt från redskap, accessoarer, träningskläder till snygga myskläder. Det är Isac själv som driver företaget men tar in hjälp från olika konsulter när han behöver hjälp.

- Det tog ungefär tre år att bygga upp Divina och det var när Zalando sedan kom in i bilden och som det började hända grejer. Man brukar säga att man vill hitta ett hål på marknaden, men jag hittade inget hål på marknaden utan ett hål på Europas största fashionsite, säger Isac Hjertén.

Seamless var det som tog fart på riktigt och alla ville ha det. Isac tog chansen och köpte in ett extra stort lager när han insåg att det saknades på marknaden i länder runt om i Europa. Beslutet var helt rätt då allt såldes slut på två veckor!

- Sen den dagen har det snurrat på jättebra. Seamless på Zalando var kickstarten!

De började resan i tre länder i Norden och har sedan expanderat successivt. Nu finns Divina i 14 länder på Zalando och det goda samarbetet har lett till att andra återförsäljare har hört av sig.

- Jag känner mig väldigt stolt och tacksam för vad jag lyckats åstadkomma under dessa år. Hos mig finns det aldrig någon söndagsångest!

Vad ser du för utmaningar med tanke på att branschen är väldigt stor inom träningskläder?

- Det finns ett enormt utbud på träningskläder idag, så det är viktigt att man hittar sin egna väg. Jag tycker att vi har en snygg välfungerande hemsida, ett Instagramkonto med ett bra flöde där vi sticker ut med bilder från tropiska miljöer som skapar ett mervärde. Det är också viktigt att följa utvecklingen vad som är inne just nu.

Jag är superlyhörd och suger åt mig som en svamp.

Isac fortsätter att berätta att han samarbetar med kreatörer runt om i världen.

- Vi skickar kläder, så roddar de med location, modeller och plåtning. Vi investerar mycket i content, då det ska vara ett bra skyltfönster som får vår Instagramkanal att växa.

Isac är otroligt tacksam för kontakten med Ulricehamns Sparbank och berättar:

- Samarbetet med er fungerar jättebra. Jag har haft samma tjej sen starten och hon har alltid funnits där under hela resan. Även om jag nu bor i Stockholm, så har jag inga planer på att byta. Jag är uppvuxen här och ser allt ni gör i kommunen och för idrotten i stan. Det är jag stolt över. Ulricehamns Sparbank är verkligen en bank i framkant.