Anmäl bedrägeri
Misstänker du att någon utsatt dig för bedrägeri, eller har du upptäckt något onormalt eller konstigt i någon av våra digitala tjänster? Kontakta oss omgående på telefon. Om du är kund hos annan bank så kontaktar du din bank.
Vi lägger stort fokus på säkerhet och att ha säkra lösningar för alla våra tjänster. Du kan också hjälpa till genom att skydda dig mot bedrägerier på olika sätt. På så sätt skapar vi - tillsammans - en hög banksäkerhet och minskar risken för bedrägerier.
I serien ger Emilia och Sven lite tips om hur man kan förbereda för att undvika att bli drabbad. Ett avsnitt vänder sig lite extra till alla ungdomar och föräldrar där vi pratar om hur man kan skydda sig från att bli en penningmålvakt, och slutligen vad man ska göra om man tror att man blivit utsatt för ett bedrägeri.
Bedragarna bryr sig inte om dig. Eller din ålder. Men de bryr sig om dina pengar och använder olika sätt att lura dig beroende på hur gammal du är. Som ung är det inte minst dessa tre bedrägerier du ska passa dig för:
Om du har förlorat ditt kort så bör du omedelbart spärra det. I internetbanken och appen kan du spärra och ersätta ditt bankkort dygnet runt. Om du behöver spärra ditt betal- och kreditkort når du oss på telefon 08-411 10 11. Om du blivit av med det utomlands, spärrar du det på telefon 08-411 10 20.
Om du till exempel har förlorat ditt BankID eller säkerhetsdosa är det viktigt att omedelbart spärra dessa.
Har du frågor om hur du använder dina tjänster på ett säkert sätt? Välkommen att kontakta oss.