Säkra telefontjänster – gör dina ärenden på telefon på ett säkert sätt
Det är viktigt för oss att du ska kunna göra dina bankärenden över telefon på ett tryggt sätt. När du identifierar dig för våra telefontjänster kan du välja mellan Mobilt BankID eller personlig kod. För din säkerhet så följer vi även utvecklingen av säkerhetslösningar och utsätter regelbundet våra säkerhetssystem för omfattande tester.
Så fungerar det
-
Identifiering
För att kunna göra bankärenden via telefon behöver du identifiera dig med hjälp av en personlig kod eller med Mobilt BankID.
-
Extra kontrollfrågor
I vissa situationer gör banken extra kontroller genom att ställa frågor till dig.
-
Inspelning av samtal
Alla samtal till Kundcenter spelas in (loggas) så att du som kund och banken i efterhand ska kunna följa upp vad vi kommit överens om.
Om personlig kod och Mobilt BankID
Personlig kod finns i flera varianter, bland annat för våra tjänster när du ringer vårt Kundcenter. Koden är personlig och får inte användas av någon annan än dig själv. Säkerheten bygger på att du väljer en bra kod och att du skyddar koden. En bra kod ska en annan person inte kunna gissa. Koden ska förvaras på ett säkert sätt, som bara du känner till och att dess samband med tjänsten inte framgår.
Så skaffar du personlig kod
Vid anslutningstillfället väljer du en femsiffrig kod som du använder för att identifiera dig när du ringer Kundcenter.
Du ansluter dig direkt i internetbanken. Är du ny kund i Ulricehamns Sparbank eller vill prata med oss personligen är du välkommen in på närmaste bankkontor.
Din personliga kod kan du byta när som helst i internetbanken eller i självbetjäning:
- Ring Kuncenter Privat på 0771-22 11 22 eller Företag på 0771-33 44 33.
- Välj 1# för självbetjäning.
- Välj därefter 92# och byt din kod enligt instruktionsrösten.
Så skaffar du Mobilt BankID
Även Mobilt BankID skaffar du direkt i internetbanken.
Läs mer om Mobilt BankID.